FINALLY CAPE TOWN!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Simone Dekker - WaarBenJij.nu FINALLY CAPE TOWN!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Simone Dekker - WaarBenJij.nu

FINALLY CAPE TOWN!!

Blijf op de hoogte en volg Simone

03 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo iedereen,

Bij deze wil ik beginnen met het feit dat ik toch al een tijdje achterloop op mijn blog. Deze week heb ik weer een nieuw verhaal wat dus ook eigenlijk een half weekje geleden is gebeurd. Het was de week van Cape Town. Voor de duidelijkheid dit was een verplichte trip met school, en we gingen dus met 23 event management studenten er naar toe en heb verder niets aan school gemist.

Maandag avond eerst nog even de finale van ‘wie is de mol?’ gekeken, gelukkig had Rolande me al wat dagen van afwachting afgeholpen, dus ik wist wel al dat het Suzan was. Hierna vroeg naar bed want het was s’nachts tijd (03.45 wekker) tijd om in de bus te stappen naar Kaapstad toe. Dit was me toch een reis van 13 uur met duizenden plas en eet stops in 2 mini busjes van school. Maar uiteindelijk dinsdag avond aangekomen in CAPE TOWN, snel het hotel in en even snel de stad opzoeken voor het avond eten. Dit was uiteindelijk pizza geworden in de straat van het hotel, hierna nog even de ierse pub onder het hotel bezocht en daarna heerlijk gaan slapen.

Woensdag gingen we naar het stadium waar in 2010 de World Cups werden gehouden, dit was echt een mega stadium, alle skyboxen gezien en natuurlijk ook de kleedkamers van de teams. Beetje jammer dat het toen regenden dus snel weer de busjes in en door naar de volgende activiteit: Stellenbosch wine. Dit valt natuurlijk helemaal niet verkeerd bij ons als studenten. We zijn naar Spier winery gegaan in Stellenbosch, hier eerst even een tour gehad door de winery voor alle feesten die ze er houden. Prachtige locatie en vet mooie plekken voor je feesten, trouwerijen etc. Dus mocht er nog iemand willen trouwen ik heb de perfecte locatie hier gevonden. Hier heerlijk geluncht aan een opgemaakte tafel met versiering en kaarslicht echt super mooi. Er kwamen ook nog vrouwen met schmink voorbij voor de facepaint dus dat heeft ook iedereen op gehad. Flesje wijn erbij en heerlijk eten, hier konden we het wel een tijdje uithouden, helaas was het al snel weer tijd om terug te gaan naar het hotel waar we daarna een vrije avond zouden hebben. Deze avond sushi met wat meiden gegeten en daarna het avond leven van Cape Town maar is wezen ontdekken. We kwamen al snel terecht op de uitgaans straat van ct namelijk Longstreet. Hier eerst met zijn 17en de mojito bar maar is gaan bezoeken. Na wat cocktails (of biertjes en shots) door gegaan naar een andere tent ‘the Dubliner’ waar een live band aan het spelen was. Hier wat uurtjes gedanst en toen weer de taxi ingestapt terug naar het hotel om te gaan slapen.

Donderdag zijn we in de ochtend naar waterfront geweest, wat een groot winkelcentrum is met aansluitend een haven en nog veel meer. Hier kregen we ook een korte tour met inhoud wat voor grote events (zoals oud & nieuw) ze hier allemaal organiseren. Hierna hadden we wat uurtjes vrij dus konden we mooi even shoppen in het mega winkelcentrum en nog even snel wat eten voordat we weer terug naar het hotel gingen om ons om te kleden voor onze trip terug naar waterfront. Deze keer om met de ferry naar Robben Island te gaan. De plek waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten al die jaren. Na een half uur op een hobbel boot gezeten op het eiland aangekomen. Gelijk in bussen en dan begint de tour over de verschillende gebouwen die er te zien zijn en krijg je informatie over sommige gevangenen en algemene informatie over robben eiland. Toen stopten de bussen bij de gevangenis en wordt je opgewacht door een oud-gevangene, die van ons had 3 jaar gezeten op robben eiland voor het aanhangen van een partij wat in die tijd tegen de regering was. Hij vertelde zijn verhaal van zijn tijd in de gevangenis over de martelingen en andere gevangenen en gebeurtenissen. Hierna begeleidde hij ons door de gevangenis. Je kon een kijkje nemen in verschillende cellen waarbij in elke cel een verhaal van die gevangene hing. Heel spectualair en ook bizar om te zien. Na wat andere cellen te hebben gezien kwam je bij nelson mandela’s cel en deze was net als alle andere klein en leeg (om het bedje van dekens na). Hierna weer de tour vervolgt en na een tijdje was ook deze bijzondere tour voorbij en gingen we weer met de ferry terug naar het vaste land van kaapstad. Prachtige zonsondergang gezien vanaf de ferry. Eenmaal aangekomen hadden we weer een vrije avond en gingen we met zijn vieren (Hanne, Keri en Paula) wat eten bij een tentje in waterfront (na nep ‘bitterballen’ gegeten te hebben, ja die mis je hier best wel) bij Alfredo’s. Heerlijke pasta’s op en toen waren we op het goede idee gekomen om in het reuzenrad te gaan, maar natuurlijk niet op gewone burgelijke wijze, nee we doen natuurlijk alleen maar VIP. Dus wij werden ontvangen met champagne en daarna heel wat rondjes gemaakt in ons VIP bakje, met glazen onderkant, leren bankjes, televisie en radio. Later weer helemaal gelukkig in de taxi gestapt naar het hotel toe, lekker gaan slapen want de volgende dag weer vroeg op.

Vrijdag moesten we in de ochtend weer in onze business attire naar een conference centre midden in kaapstad (International Conference Centre of Cape Town), waar alles echt mega groot was. Hier een tour gehad door de verschillende zalen en het gebouw. Ze hadden deze week een groot Jazz festival wat ze aan het organiseren waren. Nog even bij de opbouw hiervan wezen kijken. Daarna weer terug naar het hotel omkleden en toen ben ik met vier meiden naar de Tafelberg (Table Mountain) gegaan, deze was eindelijk is een keertje uit de wolken (dus hoop dat als mijn ouders en lies hier zijn dat het dan ook zo is). Wat een rijen stonden hiervoor vanwege het mooie weer. Maar het was het zeker waard heel mooi uitzicht. Ook kon je het meest zuidelijke puntje van Zuid Afrika bijna zien liggen. Spectaculair hoog en mooi was het. Heel Kaapstad was te zien. Hierna hebben we met zijn vieren afgesproken met onze docent Nelisa en haar verloofde (ze was in Stellenbosch door haar man die ook mee was ten huwelijk gevraagd) om te gaan shoppen. We wilden zelf gaan maar dat leek haar niet zo verstandig vanwege het feit dat ze er nog nooit blanken had rond zien lopen in zo’n speciaal marktje in Kaapstad. Het was namelijk een marktje met allemaal containers met echt van alles van kleding tot eten tot sieraden tot kappers. Heel leuk om te zien hoe mensen hier shopte, uiteindelijk er uit gekomen met een nieuw jurkje. Om 5 uur maar gestopt met shoppen en de bus ingegaan om weer terug te gaan naar het hotel, alleen was er helaas file dus anderhalf uur (ipv 30 min) later zijn we uiteindelijk in het hotel gearriveerd. Omgekleedt in de jurkjes want het was tijd voor theatrical dining bij Stardust. Hier moet je alleen al een deposit van 100 rand per persoon betalen om te kunnen eten. Het is een restaurant waarbij de bediening een aantal keer gaat zingen en dansen, super leuk en we hebben flink mee staan zingen en gedanst. Echt een aanrader om heen te gaan (dus ik neem papa, mama en lies er wel heen). Hierna was het dan weer tijd om weg te gaan dus nog heel even naar ‘the Dubliner’ geweest en weer naar het hotel om te gaan slapen.

Zaterdag dachten we uit te kunnen slapen, maar helaas hadden we het mis dus zonder ontbijt maar de bus in gegaan opnieuw onderweg naar Stellenbosch voor de 2e wijnproeverij deze week, deze keer bij Nederburg. Hier verschillende wijnen geproeft en een tour gemaakt door de fabriek, dit is niet heel fijn om te doen op een lege maag, maar we hebben het overleefd. Hierna door gereden naar de grootste township van Kaapstad om te gaan braaien (BBQen). Ik heb nog nooit zo’n grote bbq feest gezien, de rij duurde ongeveer 3 kwartier en dan moest je nog wachten op je eten dus uiteindelijk zo’n 2 uur moeten wachten op onze stukjes kip en ander vlees (wat in een mega grote bak werd geleverd bij onze busjes). Bij de bus opgegeten omdat er binnen geen plek meer was. Iedereen kwam hier op af mensen uit de townships, uit kaapstad en ook toeristen kwamen er massaal op de braai af, zelfs mensen uit Jo’burg kwamen. Wel heel lekker eten moet ik zeggen maar om er nou zo lang op te wachten. Daarna weer de bus in en terug naar het hotel voor onze vrije avond. We waren alleen zo moe dat we niet anders hebben gedaan dan avond eten bij de spar gehaald en film gekeken waarbij we al in slaap vielen. Dus ook maar vroeg gaan slapen.

Toen was het alweer zondag en onze laatste dagje in Kaapstad. Weer de busjes in en op naar waterfront om naar het aquarium te gaan. Hier wat uitleg gekregen over de events die ze organiseren en de ruimte en toen mochten we zelf rondjes lopen en de vissen en haaien daar bewonderen. Het was wel heel leuk maar wel een klein aquarium. Na alles bewondert te hebben zijn we weer terug gegaan naar het hotel voor ons middag dutje en toen weer naar de spar om ons lunch/middag eten voor de picnick van die avond te kopen. De busjes en op naar Kirstenbosch waar we van 4 tot 7 een openlucht concert (met picknick) gingen bezoeken. Mega drukte dat het was. Lori was de artiest en iedereen ging helemaal los. Heel tof om te zien hoe iedereen ging dansen en mee ging zingen. Dit was om 7 uur afgelopen dus toen heel snel naar de busjes toe om de drukte voor te zijn, helaas was dit niet helemaal gelukt en stonden we op de parkeerplaats in de file. Wat doe je dan precies dan bouw je je eigen feestje, wat betekende de deuren van de busjes open muziek op zijn hardst en dansen. Er kwamen steeds meer mensen van buitenaf bij en zo hadden we ons eigen feestje. Helaas kwam hier na een uurtje ook weer een einde aan en reden we met de busjes weer terug naar het hotel waar vrijwel iedereen ging slapen vanwege het feit dat we om 3.45 weer wakker moesten worden voor de reis terug.

Maandag dus lekker vroeg begonnen om zo het werk verkeer in Kaapstad voor te zijn. Dit was ook gelukt alleen werden we helaas na 5 uur rijden van de weg gehaald omdat een van de busjes niet de juiste sticker had om te rijden in the western cape en alleen voor de eastern cape dus de traffic control en politie erbij en uiteindelijk 1,5 uur naast de snelweg gewacht op ander vervoer. Uiteindelijk de spullen weer in een ander busje gedaan en weer verder onderweg waren we. Besloten om in Port Elisabeth als we het kindje van de docent weer ophaalde pizza te bestellen en die op te halen bij de pizzeria in Port Alfred. Deze opgehaald toen we eindelijk na 15 uur onderweg te zijn geweest, nog nooit zo snel een pizza op gegeten zo honger hadden we met zijn allen in de bus. Alleen Simone dacht even zo slim te zijn om even te gaan pinnen, en deze toen in het apparaat is blijven zitten dus nu zit ik helaas zonder pinpas maar hopelijk heb ik hem een deze dagen weer terug.

Hiermee was mijn weekje in Kaapstad ook weer beeindigt. Deze week weer hard aan school want de deadlines komen toch wel steeds meer dichtbij gelukkig al veel voor kaapstad gedaan waardoor ik dit weekend ook nog een lange tijd weg kan. Dit tripje is ook alweer geboekt en ben ik van zaterdag tot woensdag weer in Jeffreys Bay om nog een poging tot surfen te doen. Hierna heb ik alleen nog op donderdag mijn presentatie en ga ik op vrijdag weer afscheid nemen van iedereen want dan is het zaterdag alweer tijd om in de bus te stappen naar Port Elisabeth en daarna opnieuw een bustripje te maken richting Kaapstad om hier zondag avond mijn ouders en Lies op te halen van het vliegveld en te gaan genieten van 3 weken op vakantie met hun.

Dit was mijn verhaal wel weer.. Extra lang deze keer!
Volgende wordt waarschijnlijk als mijn ouders hier ook zijn. Dus tot de volgende keer!!

Xx Simone

• 09 April 2014 - 13:25

Irene:

Wat maak je toch veel mee, en wat een bijzonderland is het genieten gr