Lesotho - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Simone Dekker - WaarBenJij.nu Lesotho - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Simone Dekker - WaarBenJij.nu

Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Simone

01 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hellooo allemaal,

Bij deze weer een verhaaltje over mijn avonturen hier in Zuid-Afrika.

Vrijdagochtend vroeg direct na het ontbijt vertrokken om de auto voor komende 5 dagen op te halen. Op weg met 3 meiden (Anna, Paula & Maartje) en ik mag als eerste keer gaan rijden. Gelukkig zijn het hier voornamelijk lange berg weggetjes (af en toe waat gezeik met die verrotte helling proef) dus is goed vol te houden voor langere tijden. Na 2,5 uur rijden zijn we dan aangekomen in East London, waar we gezellig in de winkeltjes wilde kijken en naar het strand wilde gaan om te lunchen. Nu is dit niet helemaal gegaan zoals we wilde omdat wij meer de attractie (blanke) waren dan de stad voor ons. Nog wel even op het strand gekeken en luch opgegete en toen doorgereden naar ons hostel voor die dag in Port St Johns (Jungle Monkey). Na wat bergweggetjes kwamen op een onverharde weg met kuilen (dieper dan je verwacht) uit.Wij met enige moeite in het donker in de auto gestapt op zoek naar een leuk restaurantje in het dorp. Helaas niet gevonden dus weer terug naar het hostel en daar maar pizza bestellen. Nu ben ik toch wel heel erg de relaxed heid (sloomheid) van de afrikanen gewend maar 2 uur wachten is toch best wel een tijdje voor een pizza. Toen dachten we even lekker te gaan slapen, dit gaat alleen niet als er muziek tot 2 uur wordt gedraaid, 7 honden staan te blaffen en als er ook nog is veel ganzen en kippen wonen, maar na enige moeite is het gelukkig toch gelukt.

Zaterdag ochtend weer vroeg vertrokken door naar Underberg. Deze reis was eigenlijk vrij rustig maar duurde echter wel heel lang. Niet heel veel gebeurtenissen. Nu hadden we vrijdag al enige moeite met al die kuilen was niet hier tot 10x erger. Nu snap je ook waarom ze hier alleen maar 4-wheel drive hebben en mega auto’s als jeeps en landrover, want deze wegen zijn bijna niet te doen in onze volkswagen polo, maar uiteindelijk na 30 over een mini afstand van de normale weg naar het hostel, waren we op de slaapplek voor de komende twee nachten aangekomen. Na de spullen gedumpt te hebben zijn we op stap gegaan met onze (transgender) hostel bewoner, op naar de watervallen. Nu stelden de watervallen niet heel erg veel voor maar het uitzicht om ons heen (Drakensbergen) was echt adembenemend (beetje te vergelijken met Toscane meets zomerse Zwitserland meets Grand Canyon). Vervolgens wel weer vroeg op bed want de volgende dag moesten we weer vroeg op om naar Lesotho (apart koninkrijk binnen Zuid-Afrika) te gaan bezoeken.

Zondag ochtend met een land rover samen met onze guide op pad gegaan naar Lesotho. Nu snap ik waarom we met een tour mee gingen en niet zelfstandig of met de fiets of lopend, want de weg was nog slechter dan die naar het hostel toe. Zelfs met een land rover vlogen we alle kanten op. Na een half uurtje rijden kwamen we dan toch eindelijk aan in Lesotho. Dit land is zo anders dan Zuid-Afrika. Echt van die ronde hutjes met riet op het dak, apart huisje van overblijfselen voor de wc, schapen die overal lopen. Het vreemdste van allemaal vond ik eigenlijk wel de inwoners (1 miljoen), deze liepen namelijk rond met allemaal dekens over hun heen en een soort hele rare maskers (mutsen) die alles verbergden. Deze mensen spraken ook weer een totaal andere taal waar je helemaal niets van verstond en zelfs de guide niet altijd kon spreken. Ook nog een ontmoeting gehad met een vrouw in haar huisje waar vanalles werd uitgelegt over de levenswijze van deze mensen. Hierna door naar de hoogste pub van Zuid-Afrika (Lesotho) en toen weer terug naar Zuid-Afrika (wel weer wat stempeltjes in mijn paspoort erbij). Hierna zijn we voldaan en aardig moe weer terug naar het hostel gegaan.

Maandag zijn we nog even doorgereden naar Coffee Bay, waar onze volgende overnachting al weer stond te wachten. Eenmaal in de bergen kwamen we in de wolke terecht en was er nog vrij weinig zicht op de weg, dus dan ben je blij als je weer iets naar beneden mag rijden. Coffee Bay is beetje hetzelfde als Jeffreys Bay en dus ook bedoeld om te surfen, nu was het er dus niet echt weer voor dus dat was wel heel jammer. Toen maar weer in het hostel lekker burgers gegeten en toen werden we uitgenodigt voor een drum concertje (djembe) in het restaurant naar het hostel dus daar nog even van genoten en toen weer ons bedje in.

Dinsdag ochtend scheen dan eindelijk in dit weekend echt het zonnetje. Dus daar moesten we natuurlijk wel even goed gebruik van maken dus hebben we nog heerlijk op het strand gelegen om nog iets van de stralen te genieten en nog iets te bruinen. Toen was het om 1 uur toch weer tijd om terug te gaan rijden naar Port Alfred. Tot aan East Londen ging het goed, daarna zijn we alleen helaas verdwaald geraakt en waren we een uur lang door de slechtste townships (tot nu toe gezien) gereden, dus niet al te fijn maar uiteindelijk zijn we wel weer veilig in Port Afred aangekomen.

En toen begon de schoolweek van 1 uur toch weer. Niet echt veel te doen deze week. Ook het vrijwilligerswerk ging niet meer door, omdat hun zich niet aan de regeltjes hebben gehouden en teveel gebruik van ons maakte en daar was school het niet echt mee eens dus nu even ander vrijwilligerswerk gaan zoeken voor komende periode.

Nu heb ik afgelopen week geen verhaal vertelt dus bij deze zijn het twee weekenden bij elkaar vertelt. Vrijdag was hier een feestdag dus was alles dicht en hebben wij met het huis onze eigen “Dude Relax braai” (BBQ) georganiseerd en wat mensen van de campus uitgenodigt wat uiteindelijk ook een geslaagd feestje is geworden. Zaterdag ochtend vroeg om 5.15 in de auto op weg naar een gratis safari. We hadden vorige week een mailtje van school gehad met daarin dat er een ranger school examens moesten doen en dus een groep moesten leiden en of wij wilde helpen door gratis op safari te gaan, dus wij hadden ons enthousiast aangemeldt. Wij wisten alleen niet van te voren dat het die dag 40 graden zou worden, en wij dus weg zaten te smelten op een opendak safari jeep wat niet echt een aanrader is om te doen. Maar we hebben het overleefd met enige moeite, maar de safari was niet heel veel want het was te warm waardoor er bijna geen beesten te zien waren, maar de safari was ten slot gratis dus we mogen niet zeuren. De rest van de dag hebben we nog geluncht in Grahamstown en daarna een verfrissende duik genomen in de zee, wat ons echt goed heeft gedaan.

Zondag was het opnieuw bloedje heet, dus zijn we na de brunch van school weer even heerlijk naar het strand gegaan. Nu ben ik ook wel een beetje een kreeftje door het niet al te goed insmeren en continu het water in gaan. Na een paar uur had ik het eigenlijk wel gehad en gingen we naar huis. Nu heb ik de vorige keer vertelt over de beveiliging hier in Zuid-Afrika. Ondanks al die security is er toch ingebroken in ons huis op klaarlichte dag. Ze zijn in 1 kamer geweest, er is een macbook en heel veel geld gejat. Nu hebben we al die alarmen op de kamers deze is waarschijnlijk afgegaan en daar is die persoon van geschrokken en weer via het raam (wat ze open gebroken hadden en de tralies kapot hebben getrokken) naar buiten gegaan. Een la eronder lag namelijk nog een camera, een macbook maar die zijn gelukkig niet meegenomen. De politie, fingerprint specialist, multi security, Bella (stenden vrouw die over de accomodaties gaat) en nog meer mensen over de vloer gehad. Uiteindelijk is er aangifte gedaan en hebben we eindelijk onze personal night guard rondlopen, die hier de hele nacht rondjes gaat lopen (van 19.00 tot 07.00 in de ochtend). Nog steeds voelt niemand zich hier echt heel veilig, dus morgen gesprek met de decaan aangaan om te kijken of ze verder nog iets kunnen doen omdat deze inbraak op klaarlichte dag gebeurt is. Dus het wordt even afwachten.

Verder ga ik vanaf dinsdag op fieldtrip met school een week lang naar Kaapstad, waar we verschillende dingen gaan doen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat worden.

Dus bij deze hou ik jullie weer op de hoogte van mijn avontuur hier in Zuid-Afrika. Ik probeer nog foto’s te uploaden van afgelopen week, maar dat zal helaas wel via facebook gaan want verder is het internet overal te langzaam voor dus het uploaden via waarbenjij.nu gaat helaas niet.

Xxx Simone

• 01 April 2014 - 18:53

Elvera De Lange :

Jemig Simone, jullie vervelen je niet op deze manier.
    Wat een leven daar!
    Lol en ellende, zoals in het echte leven.
    Veel plezier verder, en kijk een beetje uit!

• 01 April 2014 - 21:28

Ben:

He die Simone, goed dat je weer een verhaaltje stuurt. Lezen we weer waar je avonturen beleeft. Volgens mij loop je nog een week achter want je bent al weer terug in pa ? Ben je nu nog langs de bank geweest om te zien of die flappetap je bankpas al weer had uitgespuugd ? Goed wij hebben alle onderkomens reeds geboekt en gaan ons reis voorbereiden. BALS In Donker Afrika..... Ben benieuwd..... Hou je taai effe het eerste blok afronden... Heb je by the way nog iets gedaan aan je stageplek in London in augustus of ga je terug naar south africa ?

Grroetjes
    Ben