Eerste weekje Zuid-Afrikaaaa! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Simone Dekker - WaarBenJij.nu Eerste weekje Zuid-Afrikaaaa! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Simone Dekker - WaarBenJij.nu

Eerste weekje Zuid-Afrikaaaa!

Blijf op de hoogte en volg Simone

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molooooo allemaal!

Hierbij mijn eerste berichtje op mijn blog vanuit Zuid-Afrika.. Allereerst wil ik even melden dat het internet hier of er niet is en als ik internet heb het mega traag is dus vandaar dat ik nu pas iets van me laat horen.

Laat ik is beginnen met de vluchten die manon en ik moesten nemen om uiteindelijk in Port Elizabeth te komen. De eerste vlucht (Amsterdam-Londen) en de laatste vlucht (Kaapstad – Port Elizabeth) waren zeer goed te doen, maar de tweede vlucht van Londen naar Kaapstad was een 11 uur durende achtbaan rit met alleen maar turbelentie en af en toe is een vrije val dus dat was wat minder maar we zijn toen gelukkig gelandt.

Eenmaal aangekomen in Port Elizabeth hebben we die dagen niet heel veel meer gezien dan wat strandjes, het centrum (wat net een ghetto idee was) en wat restaurantjes. Meerdere vrienden was ons waren ook al gearriveerd in Zuid-Afrika en hebben daarmee afgesproken. Maar dus niet echt spectaculaire dingen meegemaakt! Eerste dagen was het bewolkt maar wel heel warm, en met het zonnetje erbij was het af en toe niet te doen!

Op zaterdag hebben Manon en ik het heerlijke guesthouse verlaten en zijn we weer terug gegaan naar het vliegveld waar de mensen van school ons kwamen opwachten om ons naar de campus te brengen, de plek waar we de komende 5 maanden gaan verblijven dus. We reden gelijk door naar de acoomondatie, waar we toch een flinke shock kregen. “Hotel Feremont”zou ons verblijf worden, maar laten we het erop houden dat de wc doorzakten, de kamers naar verf of heel muf roken, alles niet vochtig maar echt nat was, de scheuren in de muur zaten en de schimmel op de handdoeken. Maar wij dachten dit zal wel standaard voor Zuid-Afrika zijn, en hadden het toch met enige moeite maar geaccepteerd. Totdat we de accomondatie van onze vrienden hadden gezien die in de andere huisjes hier op de campus verbleven. Toen hebben een aantal van ons gelijk de Decaan opgebelt om te vragen of dit normaal was. En zondag ochtend hadden we gelijk een afspraak met de decaan en de begeleider van de grand tour studenten, nadat deze eerst alles goed zaten te praten, zijn er toch een aantal studenten echt heel boos geworden waardoor ze uiteindelijk een andere oplossing zouden gaan zoeken. 2 uur later kregen we inderdaad een telefoontje met het nieuws dat we zouden verhuizen naar een andere tijdelijke locatie. Deze zit iets verder en we moeten wel een bergje op, maar hebben onze eigen persoonlijke nacht beveiliger voor 8 mensen en hebben in de ochtend de apen op het balkon die ons wakker komen maken. Deze woning is tijdelijk dus deze week of volgende week verhuizen we waarschijnlijk weer ergens anders naar toe dus het is nog even leven uit de koffer.

Maar daarnaast heb ik al een hele leuke week gehad. Zaterdag toen we aankwamen hebben we allemaal introducties gehad met de andere grand tour studenten maar ook de lokale studenten, waarmee we later die avond ook zijn gaan stappen bij een tentje vlakbij het strand. Het is hier wel veiliger dan in andere gedeeltes van Afrika, maar je moet nog steeds met een groepje mensen in het donker lopen.

De volgende dagen hebben we verschillende lessen gehad over de taal hier (vandaar molo, wat hallo betekent) en over afrika zelf en de dingen die je hier aan het strand kan doen (duiken, surfen). Ook verschillende touren gehad van de campus (wat bestaat uit een kantine met keuken, een bar, een hotel voor de 1e jaars en 5 lokalen en een kleine auditorium, dus niet heel groot)(het eten hier op school is verder prima te doen van lekkerbekjes tot spaghetti of hamburgers in de middag en avond, waarschijnlijk hebben we het eten na een aantal weken wel gezien) en van Port Alfred zelf (waar het strand bevindt, de restaurantjes en natuurlijk ook de supermarkt, wat een flinke tocht over een berg heen is). Gisteren (11 feb) hebben we een tour gehad door de townships (krottenwijken), wat heel indrukwekkend was, heel veel stenen huisjes maar ook huisjes van klei en echte krotten, maar iedereen die daar rondloopt (vooral kinderen) lopen rond met de grootste glimlach. Verschillende schooltjes gezien waar een mogelijkheid is tot vrijwilligerswerk, wat we waarschijnlijk ook een aantal keer gaan doen.

Verder hebben we vanmiddag de welkomst braai met alle studenten en vrijdag met valentijn hebben we het eerste officiele strand feestje van school. En de rest van de week wordt nog afwachten, wel al een rooster gehad waarbij we ongeveer 6 uur les in de week hebben en dus genoeg tijd om de rezt van Zuid Afrika te bezoeken. Alles hier is verder heel goedkoop (15 rand is ongeveer 1 euro, met een idee dat voor, hoofd en nagerecht plus flesje wijn voor 2 personen ongeveer 20 euro is). Wat ons met al die tripjes goed uitkomt.

Ik hoop dat ik ga wennen aan het internet hier wat mega langzaam is, waardoor ik meer geduld voor moet hebben, om jullie meer op de hoogte te houden van het altijd warme Zuid-Afrika!

Ik zal nog wel wat foto’s later uploaden via dit blog of via facebook, maar heb nu het kabeltje van mijn fototoestel niet mee.

Xx

• 12 Februari 2014 - 19:16

Elvera:

He Simone,

Wat een beleving allemaal! De foto's uit het studie lokaal zien er al interessant uit! Veel plezier!

• 12 Februari 2014 - 20:24

Angélique:

Zo gelukkig heel aangekomen ! Wel fijn dat jullie ergens anders zitten nu, dat eerste onderkomen is echt geen doen ! Veel plezier met jullie eerste strandfeestje !

• 12 Februari 2014 - 20:47

Pieta:

Wordt het een plezierreisje of moest je ook nog stagelopen in zo'n afrikaans hotel?
    Veel plezier!

• 12 Februari 2014 - 22:14

Annemarie:

Ziet er allemaal spannend uit, wat fijn dat jullie toch even wat anders hebben, anders zit straks de schimmel in jullie kleding. De les uren zijn wel erg laag, hopelijk moet je toch wat schoolwerk in je eige tijd doen. Kijk goed uit meisje en veel plezier, tot gauw. Hvj XX

• 12 Februari 2014 - 22:37

Ben:

Moloo mommie, mooi verhaal ! Beetje schimmel is wel goed voor de weerstand. Even terug naar de foto op facebook. Hebben jullie daar de lokale samba leren dansen ? Of zijn de dames een afspiegeling van de te verwachten gewichtstoename na vijf maanden bufetten in afrika. De townships lijken me inderdaad wel indrukwekkend, laat je weer relativeren dat je iphone maar kapot is toch. Pak snel het ritme van leren/drinken/uitgaan op dan komt het helemaal goed. Zitten jullie met je huis ten noorden van de campus (voorbij die villawijk op die eilanden aan de rivier) of ergens anders.
    Take care en tot het volgende verhaaltje

• 13 Februari 2014 - 18:58

Irene:

Leuk om te lezen veel plezier daar gr